Bij het starten van een eigen bedrijf komt veel kijken. Voordat je start met je eigen bedrijf zijn er een aantal zaken die belangrijk zijn, maar ook wanneer je begonnen bent met je bedrijf zijn er een aantal zaken waar je op moet letten. Bij Doomen & Quist helpen wij je graag met je financiële zaken, zodat je je daar geen zorgen over hoeft te maken.
Zaken op orde voor je begint
Bij het beginnen van een bedrijf zijn er een aantal zaken die je moet uitvoeren. Een goede start van je bedrijf begint met een goed plan. Het is daarom verstandig om een ondernemingsplan te schrijven. Met een ondernemingsplan kun je jezelf presenteren aan investeerders. Zorg ook dat je marktonderzoek gedaan hebt voordat je begint, zo krijg je de haalbaarheid van je plannen inzichtelijk. Je kiest natuurlijk ook een bedrijfsnaam, want om je bedrijf in te kunnen schrijven heb je eerst een rechtsvorm nodig. Wettelijk ben je verplicht om een administratie op te zetten en bij te houden. Je kunt je administratie ook uitbesteden zodat je daar geen zorgen over hebt.
Zakelijke administratie opzetten
Als startende ondernemer kun je eigenlijk niet vroeg genoeg beginnen met een administratie opzetten of op laten zetten. Als je eenmaal echt begonnen bent met ondernemen, heeft de administratie waarschijnlijk bijna geen prioriteit meer. Veel ondernemers investeren voor of tijdens de start van hun bedrijf in bedrijfsmiddelen, deze kosten zijn fiscaal aftrekbaar. Daarom moet je alle gegevens van de aankopen goed bewaren, zoals bonnetjes maar ook kopieën van ontvangen en verzonden offertes en facturen. De Belastingdienst stelt een aantal eisen aan een deugdelijke administratie, zo heb je bijvoorbeeld een bewaarplicht van zeven jaar.
Urenadministratie bijhouden
Het is belangrijk bij een eigen onderneming om aan het einde van iedere werkdag een concreet overzicht te hebben van alle zaken je die dag hebt uitgevoerd en hoeveel uren je aan jouw bedrijf hebt besteed. Een urenregistratie is niet verplicht. Je kunt ook op andere manieren bewijzen dat je de 1.225 uur op jaarbasis hebt gehaald door facturen te laten zien, maar ook je zakelijke rittenadministratie, agenda of telefoongegevens kunnen hierbij helpen.
Ga zorgvuldig te werk!
Een zakelijke rekening is van belang om een overzichtelijke administratie op te zetten. Zo kun je jouw zakelijke uitgaven gescheiden houden van het geld dat je privé ontvangt en uitgeeft. Op deze manier kun je in één oogopslag zien hoe het ervoor staat met de zakelijke inkomsten en uitgaven. Het is erg belangrijk dat je zorgvuldig te werk gaat, zodat je het overzicht niet halverwege kwijtraakt. Doomen & Quist helpt je bij deze zaken zodat jouw onderneming goed begint.